29 October 2013   | 0
Duurzaamheid

Slimmere batterij elektrische scooter dankzij cloud

Slimmere batterij elektrische scooter dankzij cloud

De opmars van elektrische voertuigen is niet te stuiten. Batterijen hiervan gaan niet alleen langer mee maar ze worden ook slimmer.

De voorraad fossiele brandstoffen is eindig en daarom zijn er inmiddels allerlei elektrische voertuigen op de markt gebracht die een alternatief bieden voor de voertuigen met traditionele verbrandingsmotor. Een groot bijkomend voordeel is dat de uitstoot van CO2 omlaag gaat. Dit is dubbele winst en daarom winnen de geluidloze elektrische scooters, fietsen en auto’s en de bijbehorende oplaadpunten enorm aan populariteit onder consumenten. Met name de verkoop van de elektrische fiets in Nederland zit in de lift. Jaarlijks worden er in Nederland richting de 200.000 ‘e-bikes’ verkocht.

Lege batterij

Net als de brandstoftank van de auto bij een verbrandingsmotor, raakt ook de batterij van je elektrische auto of scooter leeg. Uiteraard geeft je elektrische scooter tijdens het rijden aan dat de batterij leeg begint te raken. Dan is het zaak dat je snel een oplaadpunt vindt, anders kom je stil te staan. Maar het kan nog slimmer dan alleen een metertje.

Fujitsu en het innovatieve scooterbedrijf RESC gaan samenwerken om de toekomst van een ‘nieuwe samenleving’ voor elektrische voertuigen (new electric vehicle society) mogelijk te maken. Daartoe ontwerpen de twee partijen samen een infrastructuur die ICT en energietechnologie samenbrengt. De batterijen in de elektrische scooters van RESC en de oplaadpunten waar ze geladen kunnen worden, zullen via een clouddienst van Fujitsu aan een analyse onderworpen worden tijdens de rit.

Verkeersinformatie

Door de analyse van de batterij via de cloud, dankzij de the Fujitsu Intelligent Society Solution SPATIOWL, kan de eigenaar van de elektrische scooter rijder allerlei relevante informatie tot zich krijgen over de rit en de batterij. Hierbij kun je denken aan reisgerelateerde informatie zoals verkeershinder en informatie over het voertuig. Uiteraard volgt informatie wanneer de batterij opgeladen dient te worden en op welke plaatsen in de nabije omgeving je dit kunt doen. Ook kan op deze manier goed voorspeld worden wanneer een batterij vervangen moet worden.

Door elke batterij van de scooter als een aparte eenheid te beschouwen kan de technologie de levensduur van de batterij en andere informatie bijhouden. De bestuurder van de scooter ontvangt deze informatie via zijn of haar smartphone, die dankzij de door Fujitsu ontwikkelde app in contact staat met de batterij van de scooter door middel van bluetooth. Wie dit nu al helemaal ziet zitten, moet nog even geduld hebben. De verwachting dat de nieuwe technologie in 2020 beschikbaar komt voor het grote publiek.