04 December 2017   | 0
Algemeen

Ook Industrie 4.0 kan niet zonder co-creatie

Ook Industrie 4.0 kan niet zonder co-creatie

Van ambachtswerk naar massaproductie. En van massaproductie naar maatwerk. Industrie 4.0 voegt daar digitale intelligentie aan toe.

In zijn keynote tijdens Fujitsu Forum 2017 (8-9 november, München) ging Dr. Rolf Werner (Head of Central Europe, Fujitsu) in op het fenomeen ‘Industrie 4.0’. Zijn verhaal begon met een verhandeling over de eerste en tweede industriële revolutie. Vanaf circa het jaar 1780 veranderde de textielproductie in Europa radicaal, van handgemaakte producten door ambachtslieden naar massaproductie. In de jaren vijftig van de twintigste eeuw bestond maar liefst 80 procent van de Amerikaanse automarkt uit slechts zes (!) modellen. Vanaf de jaren zeventig volgde mass customization.

Businessmodellen veranderen

Anno nu is iedereen opzoek naar customized oplossingen in plaats van massaproductie. Dit heeft effect op voorraadketens en ecosystemen van bedrijven en maakt de weg vrij naar nieuwe businessmodellen. Schoenen kunnen nu bijvoorbeeld gemaakt worden door de voeten van een klant te scannen, deze in 3D uit te printen en te leveren binnen zeer korte tijd.

In zijn presentatie liet Dr. Werner een film zien over de voormalige toptafeltennisser Timo Boll. Als nummer één van de wereld nam de sporter het ooit op tegen een tafeltennisrobot. Aanvankelijk had de robot de overhand, totdat Boll een strategie uitwerkte waarin hij zorgde voor onvoorspelbare situaties waar zijn opponent niet op kon reageren. Dit illustreert hoe menselijke creativiteit onmisbaar is in automatisering. Fujitsu’s visie op Industrie 4.0 is daarom ook ‘human-centric innovation’. Dit komt terug in alle initiatieven van Fujitsu, niet alleen binnen het Industrie 4.0 competence center, maar in tal van grote Europese projecten op het gebied van security en Internet of Things (IoT).

Tijd voor actie

Co-creatie brengt klanten, partners en kennis van onder meer universiteiten en innovatieve startups samen om digitale technologie verder te ontwikkelen. In Augsburg staat een fabriek van Fujitsu met een maximale capaciteit van 21.000 units per dag, met maar liefst 2.500 configuraties per week en een minimale orderomvang van slechts één unit. Deze fabriek maakt gebruik van Industrie 4.0-technologie. Met partner KUKA werkt Fujitsu samen aan automatische productie-oplossingen. Een ontwikkeling waarvan Dr. Werner veel verwacht is het Internet of Financial Transactions (IoFT). Machine-to-machine betalingen zullen daarvan een belangrijke toepassing zijn, waarbij cryptomunten zoals de bitcoin een rol gaan spelen. Dr. Werner: “Nu technologie steeds beter wordt, moeten wij onszelf ook blijven verbeteren. En co-creatie is de manier waarop wij daar invulling aan geven.”

 

YouTube, download de presentaties, lees de blogs, bekijk de foto’s op Flickr en praat bij op Twitter met de hashtag #FujitsuForum.

Laat een reactie achter

*