14 June 2018   | 0
Algemeen

Fujitsu World Tour 2018 geeft co-creatie een gezicht

Fujitsu World Tour 2018 geeft co-creatie een gezicht

Technologische disruptie is inmiddels overal. Tijdens de Fujitsu World Tour werd duidelijk hoe bedrijven hun onzekere toekomst kunnen managen.

De presentatie van Dr. Schulz, als econoom verbonden aan het Fujitsu-onderzoeksinstituut in Tokio, was één van de hoogtepunten van Fujitsu World Tour 2018. Aan de zonovergoten Maarsseveense plassen op de locatie Inn Style (Maarssen) stond een programma op het menu vol inspirerende keynotes en Break Out-sessies rondom het thema digitale co-creatie en de toekomst van technologie. Ook was het mogelijk de nieuwste technologie ‘live’ te ervaren in een grote demonstratieruimte (de demo ground). Op verschillende manieren wist het event de meer dan 350 bezoekers te verrassen: wie bijvoorbeeld even wilde bijkomen van alle indrukken met een heerlijke cocktail, kon dat met een cocktail gemaakt in een door kunstmatige intelligentie aangestuurde cocktailbar. Op basis van gezichtskenmerken berekende deze voor iedereen de favoriete mix van (alcoholische of non-alcoholische) dranken.

Kwantumcomputer

De Fujitsu World Tour doet dit jaar twintig steden op vijf continenten aan. Dr. Schulz zag in dit gegeven een opmaat naar het presenteren van een nieuwe op kwantumtechnologie geïnspireerde computerchip, de zogeheten Digital Annealer. Ingewikkelde wiskundige problemen zoals het berekenen van de optimale route tussen alle steden van de Fujitsu World Tour (volgens het klassieke rekenprobleem van de Travelling Salesman) lost deze in een handomdraai op. Voor tal van toepassingen, van het berekenen van de ideale samenstelling van beleggingsportfolio’s tot het beheren van een magazijn, betekent de als clouddienst beschikbare technologie een grote efficiencyslag. De Digital Annealer was een van de vele voorbeelden van innovaties die organisaties enorme mogelijkheden geven, mits zij bereid zijn te experimenteren en samen te werken.

Bedrijven krijgen steeds meer te maken met digitale transformatie. Businessmodellen, processen, producten en diensten veranderen als gevolg van digitalisering, met een betere gebruikerservaring als gevolg. In het welkomstwoord van Bas de Reus, Managing Director Fujitsu Nederland, werd een tweetal Nederlandse cases aangehaald. Met RAI Amsterdam werkt Fujitsu aan het optimaliseren van het logistieke proces rondom evenementen, met als einddoel geen gebruik meer van vrachtwagens in het jaar 2030. Een ander bedrijf, LeasePlan, zette Robotic Process Automation in om grote hoeveelheden administratief werk rondom autoleasing snel en foutloos af te ronden.

Durf te falen

Co-creation for Success, het succesvol samenwerken van bedrijven op het gebied van digitale innovatie, stond tijdens de Fujitsu World Tour centraal. Dit bleek uit onder andere het ‘Co-creation panel’, onder leiding van Marco Gianotten (Giarte). Panelleden Bret Baas (RAI Amsterdam), Chris Wauters (ING) en Michel Voogt (Alliander) gingen onder meer in op zaken als de omslag naar agile werken, het leiden van digitale transformatie en het neerzetten van een optimale gebruikerservaring. Een aspect dat in de discussie sterk naar boven kwam was het neerzetten van een nieuwe cultuur rondom innovatie, waarin fouten maken mag en zelfs wordt aangemoedigd. In diverse Break Out-sessies werd dieper op industriespecifieke uitdagingen rondom digitale transformatie ingegaan, met sessies over onder meer werkplekbeheer en ICT-infrastructuur.

Dat co-creatie niet alleen een speeltje is voor corporates, maar juist ook voor nieuwe bedrijven met verfrissende ideeën, werd duidelijk in de Start-ups battle die Fujitsu had georganiseerd in samenwerking met het platform voor start-ups Get In The Ring. Meer dan 40 start-ups meldden zich aan voor de challenge en uiteindelijk kreeg een vijftal start-ups de kans om in pitches van twee minuten het publiek en vakjury te overtuigen, waarbij met name werd gelet op implementeerbaarheid en het oplossen van een concreet bedrijfsprobleem. Uiteindelijk was het Storro [url to their website] dat de meeste indruk wist te maken op zowel jury als publiek, met een veilige oplossing om informatie in de cloud op te slaan op basis van blockchaintechnologie.

Space mining, waarom ook niet?

De grand finale was dit jaar de keynote van Richard van Hooijdonk. De trendwatcher en futurist, wiens nieuwe boek net uit is (en waarvan alle bezoekers een gesigneerd exemplaar mee naar huis mochten nemen), ging in rap tempo langs alle disruptieve ontwikkelingen van dit moment. Daarmee versterkte hij de boodschap die Dr. Schulz eerder op de dag al deed, namelijk: de toekomst is er al. Zaak is vooral om goed te kijken naar de plekken waar innovatie plaatsvindt. Feilloos legde Van Hooijdonk zijn vergrootglas op de ene na de andere technologische doorbraak. Van het 3D-printen van huizen en auto’s tot nanotechnologie, blockchain en zelfs zaken als ‘space mining’.

Met al deze snelle ontwikkelingen is er voor bedrijven geen tijd om achterover te leunen. “Daarom is de belangrijkste eigenschap voor een bedrijf het kunnen managen van onzekerheid, door nieuwe strategieën voor de toekomst te ontwikkelen”, zo stelde Van Hooijdonk. “We moeten het merendeel van het geld dat we nu verdienen, steken in het verkennen van nieuwe scenario’s en businessmodellen.”

 

Meer weten over hoe uw organisatie digitale transformatie vormgeeft? Bezoek dan ook onze Enabling Digital website met daarop de nieuwste inzichten en oplossingen.

Bekijk ook de video’s van de RAI en LeasePlan over co-creatie en digitale transformatie:

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten