16 June 2017   | 0
Algemeen

Fujitsu World Tour 2017 en co-creatie

Fujitsu World Tour 2017 en co-creatie

Co-creatie maakt betere gebruikerservaringen en nieuwe oplossingen mogelijk in een wereld die draait rondom digitale transformatie.

Fujitsu World Tour, de grootste IT-roadshow in zijn soort, deed op zijn tocht door 22 landen op maandag 12 juni Nederland aan. De digitale reis die organisaties doormaken stond centraal tijdens het event, dat plaatsvond bij Inn Style aan de Maarsseveense Plassen. Dat dit een reis is die men bij voorkeur niet alleen aflegt, werd al snel duidelijk op het event dat dit jaar grootser was dan ooit, met maar liefst 350 bezoekers en een inhoudelijk zeer sterk programma. Digitale co-creatie is hoe bedrijven innoveren. “Digitale transformatie draait niet alleen om technologie, maar om de gebruiker”, zo stelde algemeen directeur van Fujitsu Bas de Reus in zijn welkomstwoord. In de visie van Fujitsu veranderen organisaties samen met partners en klanten businessmodellen, processen, industriespecifieke toepassingen en gebruikerservaringen.

Voorbeelden van co-creatie

Aansprekende voorbeelden van digitale co-creatie met Fujitsu zijn legio. Tijdens Fujitsu World Tour komen er verschillende aan de orde. Zo is er aandacht voor een case met de Luxemburgse vermogensbeheerder Lombard, die samen met Fujitsu het nieuwe platform ‘Connect’ voor klanten ontwikkelde. In Nederland is er het project ‘Sensing Clinic’ in het Slingeland Ziekenhuis. Hier gebruiken zorgverleners sensortechnologie van Fujitsu, waaronder slimme pleisters en sensoren aan het bed. Dit levert een continue datastroom op en die stelt specialisten en verpleegkundigen in staat om beter onderbouwde beslissingen te nemen over de behandeling van patiënten en sneller in te kunnen grijpen wanneer de toestand van een patiënt zich verslechtert.

Impact van digital

Meer aandacht voor business application services, het wereldwijd clusteren van alle security-activiteiten binnen één businesslijn en het werken vanuit marktgerichte teams om co-creatie te bevorderen, zijn enkele veranderingen die Fujitsu het komende jaar verder doorvoert, kondigde De Reus aan. In zijn keynote ging dr. Joseph Reger, CTO van Fujitsu, vervolgens in op de vele facetten van ‘digital’ die impact hebben op bedrijven. De richting die Fujitsu kiest is die van connected services, waarin data en analytics op een veilige manier samengaan met cloudtechnologie en met mogelijkheden voor zaken als Artificial Intelligence (AI) en Internet of Things (IoT).

Start-ups maken indruk

In goede banen geleid door dagvoorzitter Frits Huffnagel kwam het thema digitale co-creatie vervolgens in verschillende vormen aan bod. Remco Hoogendijk (Sint Maartenskliniek), Roel Knoppers (MyBrand) en Ton Ligtvoet (Robeco) bespraken de gevolgen van digitale disruptie voor hun business en de uitdagingen voor het vinden van de juiste samenwerkingsvormen. En in een samenwerking met UtrechtInc presenteerde Fujitsu “The Labs Battle”, waarin negen start-ups hun idee kort mochten pitchen. Publiek en vakjury deelden prijzen uit voor beste pitch, meest innovatieve business idee en het initiatief met het grootste potentieel voor co-creatie. Eindwinnaar Trunkrs maakte de grootste indruk, met een concept dat de bezorging van online bestelde producten moet verbeteren voor webshops en consumenten. Het leverde de start-up een trip op naar het Fujitsu Innovation Lab in Groot-Brittannië.

Innovatie wordt zichtbaar

Live demonstraties van Fujitsu-oplossingen waren te zien op de demoground. Hiervoor was door Fujitsu groots uitgepakt, met maar liefst drie vrachtwagenladingen vol apparatuur die vlak voor het event bij Inn Style waren aangekomen. Er waren onder meer stands te bezoeken voor workshops rondom co-creatie, deelnemers konden Virtual Reality ervaren in een Hybrid IT-hoek en hardwareliefhebbers konden hun hart ophalen met verschillende storage-oplossingen. Ook op dit gebied staat innovatie duidelijk niet stil, geïllustreerd door onder meer ‘Liquid Cooling’, een immersed servertechnologie waarin apparatuur wordt ondergedompeld in een door Fujitsu met 3M ontwikkelde koelvloeistof. Dit levert grote besparingen op, en overtollige hitte uit het datacenter kan gebruikt worden om andere gebouwen van energie te voorzien.

IoT, werkplekken en infrastructuur

Bezoekers hadden tijdens het event alle ruimte om hun eigen accenten aan te brengen, met een grote keuze aan break-outsessies. Onder meer de samenwerking tussen Fujitsu en het Slingeland Ziekenhuis werd in een aparte sessie uitgediept, evenals de unieke werkplekoplossing die Fuijtsu met Robeco als co-creatie-initiatief ontwikkelde. Wie meer geïnteresseerd was in het bouwen van een business-centric infrastructuur kon vernemen hoe Fujitsu en SAP-leverancier MyBrand samenwerken rondom de PRIMEFLEX-oplossing. Zo waren er tijdens de middag vele inspirerende voorbeelden te vinden van succesvol samen innoveren.

Lubach over innovatie

Voor wie na alle voorgaande sessies tijdens Fuijtsu World Tour nog steeds de notie had dat individuen en organisaties best op eigen houtje kunnen innoveren, viel wellicht het kwartje alsnog tijdens de presentatie van komiek en presentator Arjen Lubach. Middels enkele rekenvoorbeelden illustreerde hij dat zaken soms heel anders liggen dan de inschatting die men snel geneigd is te maken. Niemand hoeft echter zelf het wiel uit te gaan vinden. Innovatie met Fujitsu geeft namelijk elke organisatie de kracht om tot betere business outcomes te komen. Maar dan wel samen, zoals Dr. Reger al eerder aangaf. “Fujitsu cannot co-create for you, but we can co-create with you to produce the human centric intelligent society.”

 

Vind u het jammer deze Fujitsu World Tour dit jaar te hebben gemist? Bekijk dan de video en presentaties  die we van deze inspirerende middag voor u online hebben gezet. En hopelijk tot ziens tot volgend jaar!

Laat een reactie achter

*