15 November 2017   | 0
Algemeen

Fujitsu Forum 2017: klant motor achter digitalisering

Fujitsu Forum 2017: klant motor achter digitalisering

Het mega-event Fujitsu Forum, dat dit jaar meer dan 12.000 bezoekers trok, bracht alle hot topics binnen IT in kaart.

Fujitsu Forum is één van de grootste IT-events in haar soort. Op 8 en 9 november was het Duitse München dé plek om te zijn voor professionals in de informatietechnologie. Hoogtepunten waren de talloze keynotes van Fujitsu-executives en marktexperts, de grote ‘demo ground’, een startup-award, een streetfood festival en zelfs een Guinness-wereldrecord. Voor het laatste vormden 220 Fujitsu Stylistic R7260 tablets één enkel digitaal beeld. Het ‘digitale mozaïek’ was visuele weergave van het overkoepelende thema ‘co-creatie’.

Aanpassen aan nieuwe technologie is cruciaal

Naast heel veel entertainment bood Fujitsu Forum ook dit jaar weer veel actuele inzichten in prangende IT-kwesties. Keynotes waren er onder meer van Fujitsu executives als Tatsuya Tanaka (Representative Director & President), Duncan Tait (Director & CEO SEVP Head of EMEIA & Head of Americas) en Joseph Reger (Chief Technology Officer). Daarnaast waren er aansprekende namen uit de markt zoals Rita McGrath (Professor of Strategy and Innovation, Columbia Business School), Olivier Onclin (COO van de Belgische financiële dienstverlener Belfios) en Jo De Vliegher (CIO van energie- en aluminiumbedrijf Norsk Hydro).
Digitale transformatie zorgt nog altijd voor hoofdbrekens bij bedrijven. Tijdens Fujitsu Forum werd nieuw onderzoek gepresenteerd, uitgevoerd onder meer dan 1.600 bedrijven. De conclusie? Een derde van alle projecten faalt, met een gemiddelde kostenpost van 500.000 euro per project. Driekwart van de respondenten heeft te maken met een tekort aan digitale expertise, terwijl 84 procent ook stelt dat hun klanten van hen meer digitale dienstverlening verwacht. Niet zo vreemd is het dat een zeer hoog percentage (86 procent) gelooft dat aanpassen aan nieuwe technologie cruciaal is voor het overleven van het bedrijf.

Quantum Computing

Een ontwikkeling die Rolf Werner (Head of Central Europe bij Fujitsu) aankaartte tijdens het event is de veranderende consument. Er is een grote vraag naar individuele maatwerkoplossingen in plaats van massaproducten, iets wat nieuwe businessmodellen mogelijk maakt. Zo is het al mogelijk om schoenen te bestellen, de voeten van de klant te scannen, de schoenen 3D uit te printen en deze binnen korte tijd bij de klant af te leveren. Dit is industrie 4.0 in optima forma, een revolutie waar we ons middenin bevinden. Een andere ontwikkeling is quantum computing, een supersnel alternatief voor huidige computertechnologie waar Fujitsu’s onderzoeksafdeling Fujitsu Laboratories diepgaand onderzoek naar doet. Joseph Reger sprak tijdens Forum over deze technologie, die gebruik maakt van onderdelen die zo klein zijn dat ze alleen op de microscopische atomische schaal zichtbaar zijn.

Om antwoord te vinden op de onzekerheid en disruptie die technologische vooruitgang met zich meebrengt, is co-creatie de enige oplossing. Rita McGrath hield een betoog over de logica van waardecreatie in ecosystemen. Bedrijven concurreren en werken vandaag de dag samen in ’digitale arena’s, waar partners en concurrenten niet eens afkomstig hoeven te zijn uit dezelfde sector. Een voorbeeld is videocontent, in het verleden het terrein van televisieomroepen die het nu moeten opnemen tegen tech-bedrijven zoals Amazon.

Samenwerking maakt marktleider

Het partnerschap tussen Fujitsu en NetApp is een goed voorbeeld van digitale co-creatie. De Duitse weerdienst (Deutsche Wetterdienst) profiteert hier optimaal van. Door gebruik te maken van NetApp heeft de dienst de tijd voor het verwerken van terabytes aan weerdata teruggebracht van vijftien seconden tot minder dan één milliseconde. Dit gegeven draagt bij aan de leidende positie van het agentschap, dat informatie levert aan alle spoeddiensten in Duitsland. Het verhaal van Alexander Harth (Head of User Support, Deutscher Wetterdienst) en Alex Wallner (Senior Vice President & General Manager EMEA, NetApp) liet goed zien hoe data zich in het hart bevindt van elke digitale transformatie. Ook werd heel duidelijk hoe alleen digitale ecosystemen klanten de snelle digitale transformatie kunnen geven waar zijzelf – en hun klanten – behoefte aan hebben.

 

Fujitsu Forum herbeleven? Bekijk de video’s van het event op YouTube, download de presentaties, lees de blogs, bekijk de foto’s op Flickr en praat bij op Twitter met de hashtag #FujitsuForum.