22 December 2017   | 0
Algemeen

De nieuwe logica van waarde in een onzekere wereld

De nieuwe logica van waarde in een onzekere wereld

In onze disruptieve wereld verandert het spel rondom waardecreatie. Professor Rita McGrath (Columbia Business School) legt uit.

In welke context vindt digitale co-creatie plaats? Rita McGrath, Professor of Strategy and Innovation aan de Amerikaanse Columbia Business School, ging tijdens Fujitsu Forum 2017 in op deze vraag. Op het door meer dan 12.000 mensen bezochte IT-event in München ging haar keynote over de ‘nieuwe mindset’ van bedrijven, gericht op samenwerken in ecosystemen. Deze samenwerkingsvorm is pure noodzaak geworden. Innovatie bij bedrijven was in een nog niet eens zo heel grijs verleden gericht op het behalen van een competitief voordeel op de lange termijn. Dit is anno nu vrijwel onmogelijk geworden. Als een bedrijf al een technologisch voordeel heeft behaald, kan het daar slechts kort van genieten voordat de concurrentie hetzelfde voordeel heeft.

Het ontstaan van digitale arena’s

De nieuwe mindset is een gevolg van een wereld die niet meer statisch is maar voortdurend verandert. Een typische verandering is een verschuiving van een standalone device, zoals een digitale fotocamera, naar een networked device zoals de smartphone. Hierdoor werken bedrijven samen en concurreren zij in zogenoemde digitale arena’s waar zij te maken hebben met allerlei bedrijven die vaak niet eens uit dezelfde sector afkomstig zijn. Videocontent bijvoorbeeld, was in het verleden het speelterrein van televisiebedrijven. Inmiddels hebben deze bedrijven te maken gekregen met technologiebedrijven zoals Amazon.

In deze nieuwe wereld is een goede klantervaring de sleutel. Meer en meer zijn klanten erop gericht ‘ervaringen’ te consumeren, in plaats van ‘dingen’. Als voorbeeld van zo’n optimale ervaring noemt McGrath een pizzabedrijf in Mountain View, Californië. Dit bedrijf laat een robot pizza’s bakken in een bestelbus, waardoor klanten razendsnel een verse, warme pizza aan huis bezorgd krijgen. Een verschuiving die McGrath ook noemt is de verschuiving van een economie van ‘bezit’ naar een economie van ‘gebruik’. Inmiddels is het mogelijk kleding te leasen, zonder deze aan te schaffen. Dit maakt het voor bedrijven ook makkelijker om tot andere markten toe te treden. Een echte gamechanger is het netwerkeffect, waarbij waarde toeneemt wanneer meer mensen hun netwerk gaan inzetten.

Schat kansen op waarde, telkens weer

Hoe gebruiken bedrijven het netwerkeffect in hun voordeel? Elk bedrijf wil zich  bevinden op de plek waar netwerken samenkomen. McGrath: “Een smartphone is op zichzelf niet zo heel waardevol, totdat je deze gaat linken aan andere netwerken zoals die van mediaproviders.” Om kansen binnen ecosystemen goed op waarde te schatten, moeten bedrijven zichzelf volgens de professor afvragen of hun doel op de lange termijn competitief of juist complementair is. Ook is het belangrijk om te onderkennen of het hier om een kleine of juist zeer grote kans gaat. McGrath: “Wat de conclusie daarop vandaag ook mag zijn, zaken kunnen morgen alweer anders liggen. Hier moet je rekening mee houden, vandaag al.”

 

Middels co-creatie in digitale arena’s kunnen bedrijven – klein of groot – razendsnel innoveren. Lees ook het artikel op Fujitsu-nieuws over de stappen die men hiervoor moet zetten.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten