26 April 2018   | 0
Algemeen

Mensen bepalend voor digitale spierkracht organisaties

Mensen bepalend voor digitale spierkracht organisaties

Fujitsu’s visiedocument voor technologie en wetenschap benoemt succesvolle co-creatie als hoeksteen voor innovatievermogen van bedrijven.

Sinds 2013 publiceert Fujitsu een jaarlijks inkijkje in de toekomst met de ‘Fujitsu Technology and Service Vision’. Deze kijk op de toekomst helpt klanten om technologische kansen zo goed mogelijk te benutten. Zelf gelooft Fujitsu immers volledig in innovatie; in het maken van geweldige technologie en het leveren van de bijhorende diensten. Daarbij wordt hard nagedacht over hoe technologie is in te zetten ten behoeve van de samenleving. Ook de ideeën in de Fujitsu Technology and Service Vision van dit jaar zijn een afspiegeling van deze ambitie. Het doel is om een veiligere en meer welvarende samenleving te realiseren, waar mensen op de eerste plaats komen. Door de kracht van technologie in te zetten om voortdurend positieve maatschappelijke impact te genereren.

Zes succesfactoren

Fujitsu noemt zo’n soort samenleving een ‘Human Centric Intelligent Society’ en wil deze realiseren middels co-creatie. In deze visie werken bedrijven samen met klanten en partners om via digitale transformatie waarde te creëren. Een bepaalde mate van digitale volwassenheid is daarvoor wel noodzakelijk binnen organisaties. Om deze maturiteit te peilen, deed Fujitsu wereldwijd onderzoek onder managers. De resultaten van deze enquête zijn in de Fujitsu Technology and Service Vision gepubliceerd. Wat opvalt is dat organisaties die succesvolle resultaten behalen, op zes gebieden over sterke capaciteiten beschikken. Het gaat hierbij om leiderschap, mensen, flexibiliteit, bedrijfsintegratie, ecosystemen en waarde uit data. Deze zes factoren vormen de ‘digitale spieren’ van een organisatie. Hoe sterker de digitale spieren van een organisatie zijn, hoe groter de kans op succes is. We ontdekten dat de digitale volwassenheid van een organisatie sterk samenhangt met haar scores op deze zes gebieden.

Het overkoepelende thema van Fujitsu’s Technology and Service Vision van 2018 is ‘Co-creation for Success’. De rol die menselijke vaardigheden spelen bij het bereiken van digitale volwassenheid is zeer groot. Het onderzoek impliceert dat hoe meer bedrijven zich op het speelveld van digitale transformatie begeven, des te meer deze menselijke vaardigheden de bottleneck kunnen vormen die groei tegenhoudt. Dit geldt zeker nu grenzen tussen sectoren vervagen of zelfs volledig verdwijnen. Meer dan ooit is het voor bedrijven daarom zaak om verstoringen in hun markt voor te zijn door zélf disruptieve innovaties te lanceren. Bedrijven die succesvol zijn in hun digitale transformatie maken gebruik van de gecombineerde kracht van hun technologiepartners, klanten en het bredere ecosysteem van bedrijven waarin zij opereren. Deze aanpak is voor Fujitsu al langere tijd succesvol, waarbij nauwer samenwerken met klanten leidt tot technologische waarde via digitale transformatie.

Co-creatie haalt waarde uit data

Een mooi voorbeeld van een gebied waarop Fujitsu waarde creëert is Artificial Intelligence (AI). Door data slim te gebruiken, ontstaat nieuwe waarde. Als trusted partner levert Fujitsu klanten geavanceerde technologische mogelijkheden, zoals cloud, IoT, cybersecurity en AI. In het geval van AI is het van belang om te beseffen dat data op zichzelf geen waarde voor ondernemingen garandeert. Succes komt hier vooral voort uit de samenwerking met mensen, in de vorm van co-creatie, omdat de creativiteit en de verbeeldingskracht van mensen bijdragen aan innovaties. Daarnaast vergt het leveren van waarde vanuit data een nieuwe aanpak; voornamelijk gebaseerd op het vermogen om data en menselijke kennis uit verschillende sectoren te combineren.

Learning Enterprise

Deep learning- en andere AI-technologieën ontwikkelen zich via bijzondere processen, maar het exploiteren van gegevens is niet alleen een technologische uitdaging. Om naast commerciële bedrijfsresultaten ook bredere maatschappelijke impact te genereren, is het van cruciaal belang om AI-technologieën toe te passen binnen verschillende soorten gegevens. Om dit te doen, is een combinatie van bedrijfservaring en technologische knowhow vereist. Op deze manier is een andere soort organisatie nodig – een zogenaamde ‘Learning Enterprise’. Learning Enterprises leren voortdurend van data om op deze manier kennis en innovatie te creëren. Ze zijn waarde scheppend, wendbaar, responsief, dynamisch en mensgericht.

 

Als u wilt weten hoe u een Learning Enterprise kunt worden en hoe Fujitsu u kan helpen om de toekomst te realiseren die u voor uw onderneming en uw klanten voor ogen heeft, ga dan naar www.fujitsu.com/global/vision of download de Fujitsu Technology and Service Vision executive summary.

Laat een reactie achter

*